Monday, July 22, 2013

Kerja Diperlukan

Telinga aku naik pinar
dengar orang sana sini heboh pasal kerja
bukan aku nak menidakkan cuma tolong faham situasi aku
wallahi, aku memang mahukan kerja
berpuluh temu duga aku pergi aku redah
jauh dekat aku gagah
tapi rezeki tetap tidak memihak pada aku.

Kadang - kadang pasal kerja buat aku termenung lama
aku cuba cari dimana silapnya aku
terlalu memilihkah, terlalu demandkah, atau aku yang culas
tepu otak aku fikir
setiap kali dapat peluang untuk ditemu duga,
memang siapa yang dekat dengan aku akan tahu betapa bercahayanya muka aku
betapa semangatnya aku cari bahan untuk bercerita pada waktu itu nanti
sana sini aku tanya mengenai kerja itu
tapi balik dari temu duga, aku cari bantal tekup muka
jerit sekuat hati!
aku tak layak katanya, aku tiada pengalaman katanya, aku itu aku ini
Tuhan saja tahu apa aku rasa masa itu.

Sekarang aku masih tak putus usaha
masih lagi aku cekalkan hati mencari lubang - lubang kerja
aku sanggup menadah muka tanya sana sini peluang kerja
kuli pun tidak mengapa, asalkan aku dapat pengalaman yang diminta
bagilah aku peluang
aku merayu lutut cecah bumi
bagilah aku peluang itu!

No comments:

Post a Comment